## Ohjelmiston/palvelun vaatimusmäärittely

[![](http://img.youtube.com/vi/jH43MPe1Ceg/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=jH43MPe1Ceg "")

Vaatimusmäärittely pohjan versio 1.1 - 24.4.2019

## TTOS0800 Kurssi [TOIMEKSIANTO KOODI TÄHÄN] 

* Nimimerkki/gitlab tunnus
* Vuosi 
* Versionumero X.Y

## Sisällysluettelo 

**Pidä sisällysluettelo kunnossa, eli päivitä sitä tarpeen mukaan! Huomaa MarkDown-ankkurilinkitys**

* [Johdatus](#Johdatus)
* [Tilaaja](#Vaatimusmäärittelytyön toimeksiantaja/tilaaja)
* [Toimittaja](#Vaatimusmäärittelyn toimittaja)
* [Palvelukuvaus](#Palvelukuvaus)
* [Yleinen sidosryhmäkuvaus]()
* [Asiakastarina](#Johdatus)
* [Sidosryhmät ja profiilikuvaukset]()
* [Sidosryhmäkuva]()
* [Palvelu/asiakaspolku]()
* [Alustavat User Story -kuvaukset]()
* [Yleinen käyttötapaus]()
* [Yleiset toiminnalliset vaatimukset]()
* [Yleiset ei-toiminnalliset vaatimukset]()
* [Palvelu MockUp]()
* [Tärkeimmät ominaisuudet]()
* [Julkaisun suunnitelma]()
* [Palvelun/ohjelmiston arkkitehtuuri]()
* [Testaus ja laadunvarmistus]()
* [Lähteet]()

## Johdatus

>Kerro millaisesta projektista on kyse, hieman taustaa ja aiheeseen olennaisesti liittyviä asioita? Älä käytä harjoitustehtävässä tilaajien oikeita nimiä vaan muuta henkilötiedot ja toimeksiantajan viralliset tiedot


[![](http://img.youtube.com/vi/0zVNZNbphfE/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=0zVNZNbphfE "")


## Vaatimusmäärittelytyön toimeksiantaja/tilaaja

>Kuka on vaatimusmäärittelyn tilaaja?


## Vaatimusmäärittelyn toimittaja

>Kerro lyhyesti itsestäsi (tarvittaessa pseudonyyminä) tai esim. kuvitteellisen yrityksen työntekijänä


## Palvelukuvaus

>Mitä palvelun avulla voidaan tehdä? Mikä sen tehtävä on sidosryhmän kannalta? Kannattaa keskittyä loppukäyttäjiin tai oleellisiin palvelusta hyötyviin sidosryhmiin


[![](http://img.youtube.com/vi/fOlmrsp2iRc/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=fOlmrsp2iRc "")


## Yleinen sidosryhmäkuva (Stakeholder -Map)

>Mietitään ensin millaisia käyttäjiä/sidosryhmiä liittyy suunniteltuun palvelukokonaisuuteen? Näitä selkeyttääksemme kerätään kaikki sidosryhmät yhteen sidosryhmä-kuvaan ja tarkastellaan samalla mikä on ko. ryhmän/edustajan palveluun liittyvä motivaatio

![](https://camo.githubusercontent.com/0d665c81987cc940b4d93c0dfdfcf0128d1d5754/68747470733a2f2f7777772e6c7563696463686172742e636f6d2f7075626c69635365676d656e74732f766965772f30303736373365342d333361362d346131312d623465312d6163366461633130306537352f696d6167652e706e67)

**Mieti mitä oleellista yllä olevasta kuvasta puuttuu? Yritä tulkita kuvaa nykymuodossaan?**


## Valitut sidosryhmät ja profiilit (Profiles/Stakeholders) 

[![](http://img.youtube.com/vi/VmotZXBdrDs/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=VmotZXBdrDs "")

>Valitaan aiemmin määritellystä sidosryhmäkuvauksesta tarkempaan tarkasteluun tärkeäksi koetut sidosryhmät/profiilit. Jokainen valittu sidosryhmä kuvataa itsenäisenä profiilikuvauksena ja tallennetaan omaksi tiedostokseen  

[![](http://img.youtube.com/vi/MCs4dRPtOJU/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=MCs4dRPtOJU "")

>Jokainen profiili kuvaus tallennetaan itsenäisenä tiedostona, koska tämä helpottaa tulevaisuudessa niihin viittaamista dokumentaatiossa esim. [Loppukäyttäjä - Keijo Korhonen](..pohjat/pohja-profiilikuvaus.md) 

**Muista kirjata kuvauksiin erityisesti sidosryhmän motivaatio! Eli miksi sidosryhmä syy käyttää/soveltaa palvelua**

* [Sidosryhmä](..pohjat/pohja-profiilikuvaus.md)
* [Profiili 1](..pohjat/pohja-profiilikuvaus.md)
* [Profiili 2](..pohjat/pohja-profiilikuvaus.md)
* [Profiili 3](..pohjat/pohja-profiilikuvaus.md)


## Valitut asiakastarinat

>Valitaan tarvittava määrä eri sidosryhmiä/profiileja ja kirjoitetaan auki valitulle profiilille/sidosryhmälle "asiakastarina". Tavoitteena on kuvata sitä, miten valittu profiili/sidosryhmä käytännössä hyödyntää palvelua. Tavoite ei ole kehua sitä vaan käydä läpi syitä palvelun käyttöön ja miten se auttaa ko. sidosryhmää/profiilia.

[![](http://img.youtube.com/vi/m8WEoyyFUww/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=m8WEoyyFUww "")

>Muista kirjoittaa tarina auki pelkästään valitun sidosryhmän näkökulmasta (toiset sidosryhmät saattavat esiintyä tarinassa)

* [Profiili 1](..pohjat/pohja-profiilikuvaus.md): Profiili 1 haluaa tuottaa iloa....
* [Profiili 2](..pohjat/pohja-profiilikuvaus.md): Profiili 2 aloitaa aamulla palvelun käytön ... 
* [Sidosryhmä 1](..pohjat/pohja-profiilikuvaus.md): Sidosryhmä 1:en kannalta palvelun...


## Palvelun tärkeimmät asiakaspolut (Customer Journey/Path)

>Tarkennetaan tarinaa ja nostetaan oleelliset profiilit tarkasteluun palvelupolun näkökulmasta. 
Tämän "polun" tarkoituksena on kuvata sitä tapahtumien sarjaa joka käydään läpi palvelua käytettäessä. 
Palvelupolkuja voi olla useita, mutta tärkeintä on kuvata oleellisimmat aluksi. Palvelu polku kuvauksessa voidaan hyödyntää Swimlane/BluePrint/tilakone-kuvausta tai muuta sopivaksi katsottua visualisointi tapaa.
Tärkeää on kuvata polku ja käydä sen avulla eri vaiheet läpi

[![](http://img.youtube.com/vi/O04EYNKmEXc/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=O04EYNKmEXc "")

>Asiakaspolkukua on hyvä lähteä luonnostelemaan esim. asiakastarinan pohjalta. Polkuja kannattaa määritellä tarvittaessa useampia eri tilanteiden näkökulmasta. 
Yhteen kuvaukseen ei kannata upottaa liikaa tapahtumia

[![](http://img.youtube.com/vi/TLFBPQQ95ZE/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=TLFBPQQ95ZE "")

>Palvelupolkujen kuvaukseen voidaan hyödyntää myös erillisiä työkaluja. Mieti onko mahdollista hyödynnetään jotain ulkopuolista palvelua kuvauksen apuna?

**Työkalu esimerkkejä**

* [Canvanizer](https://canvanizer.com)

## Tärkeimmät käyttötapaukset (General Use Cases)

>**Käyttötapaukset** (Use Case) on hyvä erottaa **käyttötarkoituksesta** (Use Case)! Yleensä palvelusta ensi kertaa keskusteltaessa puhutaan sen eri käyttötarkoituksista, eli sitä
mihin ohjelmistoa/palvelua voidaan hyödyntää. Kun puhutaan palvelun määrittelystä käyttötapauksien kannalta on kyseessä eri asia. Käyttötapauksessa keskitytään 
tarkastelmaan palvelun käyttöä varsin rajatussa tilanteessa. On oleellista kirjata alkuvaiheessa tärkeimmät käyttötapaukset yhteen kuvaukseen. Tähän hyödynnetään UML- Use Case-diagrammia.

**Millaisia ovat tärkeimmät käyttötapaukset (Use Caset) tuotteeseen/palveluun liittyen? Muista, ettei käyttötapauksella ei tarkoiteta käyttökohdetta/soveltamiskohdetta**

[![](http://img.youtube.com/vi/rADU4vWTfyY/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=rADU4vWTfyY "")

[![](http://img.youtube.com/vi/BjQAWfBMpcw/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=BjQAWfBMpcw "")

>On hyvä kerätä tärkeimmät käyttötapaukset yhteen Use Case-kuvaukseen, josta on helpompi tarkastella järjestelmää. Laajemmassa järjestelmässä saattaa
olla useita satoja käyttötilanteita. 


```plantuml
Profiili_1--(Tilauksen tekeminen)
Profiili_1--(Tilauksen muokkaus)
Profiili_1--(Tilauksen peruminen)
Profiili_2--(Tilauksen peruminen)
Sidosryhmä_1--(Tilauksen muokkaus)
Sidosryhmä_2--(Tilauksen valvonta)
Huolto_1--(Tilauksen hyväksyntä)
```

* [Käyttötapaus 1 - Tilauksen muokkaus](../pohjat/pohja-kayttotapaus.md)
* [Käyttötapaus 2 - Tilauksen hyväksyntä](../pohjat/pohja-kayttotapaus.md)

## Alustavat Käyttäjätarinat - User Story

>**NYT HUOMIO!** Tähän kohtaan kannattaa keskittyä vasta kun kaikki muut osiot on käyty läpi! 
Kyseessä ei ole käyttäjätarina vaan ketterään kehittämiseen liittyvä Käyttötarina - User Story. 
Sen avulla kuvataan palveluun liittyvää toiminnallisuutta, joka halutaa siinä olevan.  

Esimerkki User Story issuesta #1 

## Ohjelmiston/palvelun tekniset vaatimukset 

>Ohjelmistoja ja palveluita suunniteltaessa usein tulevat esiin vaatimukset, jotka liittyvät eri teknologioihin, laitteistoon ja fyysiseen rakenteeseen. Näiden rinnalla pohditaan 
mitä toiminnallisuuksia ratkaisun tulee pitää sisällään. Tästä johtuen kannattaa alkuvaiheessa pyrkiä tunnistamaan puhtaasti tekniset vaatimukset ja kirjata ne vaatimusmäärittelyyn. 
Liiallinen keskittyminen alussa teknisten vaatimusten kirjaamiseen ei välttämättä ole kannattavaa, koska suunnittelun aikana ohjelmistoa/palvelun tekniset vaatimukset tarkentuvat 
ja tarpeet saattavat muuttua. Kehityskäytössä näppärä ratkaisu voi osoittatua kalliiksi, kun se tuotteistetaan. 

**Teknisiä järjestelmävaatimuksia**

| VaatimusID | Tyyppi | Kuvaus | Ominaisuus johon vaikuttaa |								
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| SYSTEM-HW-REQ-0002 | System Technical Requirement | Palvelun tärkeimpien palvelujen on oltava vähintään kahdennettu N+1 | |
| SYSTEM-HW-REQ-0003 | System Technical Requirement | Palvelimen muistikapasiteeti >16GB  ||
| SYSTEM-HW-REQ-0004 | System Technical Requirement | Prosessori Intel/AMD x64||
| SYSTEM-HW-REQ-0005 | System Technical Requirement | Palvelimen fyysinen sijainti on oltava kotimaassa (Suomi) ||
| SYSTEM-HW-REQ-0005 | System Technical Requirement | Verkkoyhteyden nopeus >100MB/s ||
| SYSTEM-HW-REQ-0005 | System Technical Requirement | Laitekaapin suositeltava koko 1m X 1m X 2m ||

## Arkkitehtuuriin/teknologiaan liityvät vaatimukset

>Nämä voidaan kirjata myös tekniset vaatimukset 

| VaatimusID | Tyyppi | Kuvaus | Ominaisuus johon vaikuttaa |								
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| ARCH-REQ-0002 | Technical Requirement | Palvelun tärkeimpien palvelujen on oltava vähintään kahdennettu N+1 | |
| ARCH-REQ-0003 | Technical Requirement | Palvelimen muistikapasiteeti >16GB  ||
| ARCH-REQ-0004 | Technical Requirement | Prosessori Intel/AMD x64||
| ARCH-REQ-0005 | Technical Requirement | Palvelimen fyysinen sijainti on oltava kotimaassa (Suomi) ||
| ARCH-REQ-0005 | Technical Requirement | Verkkoyhteyden nopeus >100MB/s ||
| ARCH-REQ-0005 | Technical Requirement | Laitekaapin suositeltava koko 1m X 1m X 2m ||

## Rajoitteet (Key Requirements and restrictions)

>Eri ohjelmistojena/palvelujen toteutusta ja käyttöä ohjaavat usein lait ja säädökset. Näiden edellyttämät vaatimukset kirjataan yleensä rajoitteina 
ja niiden vaikutus koskee usein koko ohjelmiston/järjestelmän toteuttamista. Tästä syystä ne kannattaa tunnistaa ja selvittää ajoissa, koska vaikutus 
saataa olla varsin ratkaiseva pitemmällä tähtäimella. Esimerkkinä [EU GDPR-säädös](https://en.wikipedia.org/wiki/General_Data_Protection_Regulation).

| Id | Vaatimuksen kuvaus | kategoria | Vastuullinen |
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| CONSTRAINT-REQ-S00000 | Constrain | Palvelun kirjautumisprosessin on noudatettava AC5-2009-käytäntöä  | [Kirjautuminen ft1](ft1-ominaisuus.md) |
| CONSTRAINT-REQ-S00001 | Constrain |||
| CONSTRAINT-REQ-S00002 | Constrain |||
| CONSTRAINT-REQ-S00003 | Constrain |||
| CONSTRAINT-REQ-S00004 | Constrain |||
| CONSTRAINT-REQ-S00005 | Constrain |||
| CONSTRAINT-REQ-S00006 | Constrain |||

## Toiminnalliset vaatimukset (Functional Requirements)

>Mitä ovat toiminnalliset vaatimukset? Toiminnallisilla vaatimuksilla kuvataan ohjelmistolta/järjestelmältä vaadittua toimintaa
Toiminnalliset vaatimukset ovat helpoimmin tunnistettavia. Vältä useamman vaatimuksen kirjaamista samaan lauseeseen! Jokainen vaatimus erikseen..
Voit esittää ne taulukossa tai viitata [yhteen](pohjat/pohja-vaatimuslistalle.md) laajempaan kokonaisuuteen

| VaatimusID | Tyyppi | Kuvaus | Ominaisuus johon vaikuttaa |								
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| FUNCTIONAL-REQ-C0001 | Functional Requirement | Käyttäjänä (Asiakas Profiilit 1-4) voin kirjautua käyttäen Facebook-tunnuksia | [Kirjautuminen ft1](ft1-ominaisuus.md) |
| FUNCTIONAL-REQ-C0002 | Functional Requirement |||
| FUNCTIONAL-REQ-C0003 | Functional Requirement |||
| FUNCTIONAL-REQ-C0004 | Functional Requirement |||
| FUNCTIONAL-REQ-C0005 | Functional Requirement |||
| FUNCTIONAL-REQ-C0006 | Functional Requirement |||
| FUNCTIONAL-REQ-C0007 | Functional Requirement |||
| FUNCTIONAL-REQ-C0008 | Functional Requirement |||
| FUNCTIONAL-REQ-C0009 | Functional Requirement |||
| FUNCTIONAL-REQ-C0010 | Functional Requirement |||

## Palveluun liittyvät tärkeimmät ei-toiminnalliset vaatimukset (Non Functional Requirements)

>Mitä olivat ei-toiminnalliset vaatimukset? Voit esittää eri vaatimuksia erillisessä taulukossa tai viitata tässä [yhteen](pohjat/pohja-vaatimuslistalle.md) laajempaan taulukkoon.
[Ei-toiminnalliset vaatimukset](https://en.wikipedia.org/wiki/Non-functional_requirement) sisältää laajan joukko eri näkökulmia ohjelmiostotuotteeseen liittyen. Tärkeimmät kirjoittajan 
näkökulmasta ovat seuraavat: Suorituskyky, käytettävyys, tietoturva ja ylläpidettävyys 

### Suorituskyky? (Performance)

>Voit esittää eri vaatimuksia erillisessä taulukossa tai viitata tässä [yhteen](pohjat/pohja-vaatimuslistalle.md) laajempaan taulukkoon..
Miten hyvin palvelu/komponentti tai muu osa-alue palvelusta suoriutuu kuormituksen aikana? Mitkä ovat pullonkaulat. Mihin vaatimuksiin palvelun tulee kyetä vastaamaan?


| VaatimusID | Tyyppi | Kuvaus | Ominaisuus johon vaikuttaa |								
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| PERFORMANCE-REQ-0000 | Non-Functional Performance | Kirjautuminen on mahdollista yhtäaikaa 100 käyttäjällä (100 request/s) | [Kirjautuminen ft1](ft1-ominaisuus.md) |								
| PERFORMANCE-REQ-0001 | Non-Functional Performance |||
| PERFORMANCE-REQ-0002 | Non-Functional Performance |||
| PERFORMANCE-REQ-0003 | Non-Functional Performance |||
| PERFORMANCE-REQ-0004 | Non-Functional Performance |||
| PERFORMANCE-REQ-0005 | Non-Functional Performance |||


### Tietoturva?

>Voit esittää eri vaatimuksia erillisessä taulukossa tai viitata tässä [yhteen](pohjat/pohja-vaatimuslistalle.md) laajempaan taulukkoon..


| VaatimusID | Tyyppi | Kuvaus | Ominaisuus johon vaikuttaa |								
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| SECURITY-REQ-0001 | Non-Functional Security | Salasanassa on käytettävä vähintään MD5-tason salausta, koska standardi XY112 sitä edellyttää | [Kirjautuminen ft1](ft1-ominaisuus.md) |								
| SECURITY-REQ-0002 | Non-Functional Security |||
| SECURITY-REQ-0003 | Non-Functional Security |||
| SECURITY-REQ-0004 | Non-Functional Security |||
| SECURITY-REQ-0005 | Non-Functional Security |||
| SECURITY-REQ-0006 | Non-Functional Security |||
| SECURITY-REQ-0007 | Non-Functional Security |||
| SECURITY-REQ-0008 | Non-Functional Security |||
| SECURITY-REQ-0009 | Non-Functional Security |||
| SECURITY-REQ-0010 | Non-Functional Security |||

### Käytettävyys

>Voit esittää eri vaatimuksia erillisessä taulukossa tai viitata tässä [yhteen](pohjat/pohja-vaatimuslistalle.md) laajempaan taulukkoon..
[Käytettävyys](https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ytett%C3%A4vyys)


| VaatimusID | Tyyppi | Kuvaus | Ominaisuus johon vaikuttaa |								
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| USABILITY-REQ-0000 | Non-Functional Usability | Käyttöliittymän on toimittava myös ääniohjattuna, koska käyttäjillä saattaa olla näkövammoja |  [Kirjautuminen ft1](ft1-ominaisuus.md) | |	
| USABILITY-REQ-0001 | Non-Functional Usability |||
| USABILITY-REQ-0002 | Non-Functional Usability |||
| USABILITY-REQ-0003 | Non-Functional Usability |||
| USABILITY-REQ-0004 | Non-Functional Usability |||
| USABILITY-REQ-0005 | Non-Functional Usability |||

### Testattavuus/Ylläpidettävyys

>Voit esittää eri vaatimuksia erillisessä taulukossa tai viitata tässä [yhteen](pohjat/pohja-vaatimuslistalle.md) laajempaan taulukkoon..
[Lisätietoa](https://fi.wikipedia.org/wiki/Ohjelmiston_laatu)

| VaatimusID | Tyyppi | Kuvaus | Ominaisuus johon vaikuttaa |								
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| TESTABILITY-REQ-0000 | Non-Functional Testability | Käyttäjärekisteri on kyettävä palauttamaan alkutilaan ennen testien ajoa  | [Kirjautuminen ft1](ft1-ominaisuus.md)	 |	
| TESTABILITY-REQ-0001 | Non-Functional Testability |||	
| TESTABILITY-REQ-0002 | Non-Functional Testability |||	
| TESTABILITY-REQ-0003 | Non-Functional Testability |||	
| TESTABILITY-REQ-0004 | Non-Functional Testability |||	
| TESTABILITY-REQ-0005 | Non-Functional Testability |||

>Tähän kirjataan vaatimuksia, joiden merkitys tulee esiin vasta tuotteen julkaisun jälkeen. Miten tuotteen ylläpidettävyyttä parannetaan? Mitä pitää ottaa huomioon, että ylläpidettävyys on helpompaa

| Id | Vaatimuksen kuvaus | kategoria | Vastuullinen |
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| MAINT-REQ00x | Vaatimus? | Ylläpito | Kuka vastaa | 
| MAINT-REQ00x | Vaatimus? | Tekninen | Kuka vastaa | 
| MAINT-REQ00x | Vaatimus? | Käytettävyys | Kuka vastaa | 
| MAINT-REQ00x | Vaatimus? | Käytettävyys | Kuka vastaa | 
| MAINT-REQ00x | Vaatimus? | Käytettävyys | Kuka vastaa | 

## Tärkeimmät tunnistetut ominaisuudet/piirteet (Features)

[![](http://img.youtube.com/vi/eTeUxYSdCxA/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=eTeUxYSdCxA "")

>>Kannataa pohtia määrittely vaiheessa ovatko kaikki ominaisuudet tarpeellisia? Osa toiminnallisista vaatimuksista on oletuksena ominaisuuksia. Kannattaa pyrkiä ryhmittelemään tärkeimmät ominaisuudet ensin.
Ominaisuuksia voidaa tarkentaa toiminnallisilla vaatimuksilla, jotka ns. laajentavat ominaisuuden kuvausta. Ominaisuudet ovat käytännössä isompia kokonaisuuksia, joista koko palvelu/ohjelmisto on muodostunut.
Suomenkielen sana ominaisuus saattaa olla hieman harhaan johtava, koska usein tuotteita esiteltäessä pyritään korostamaan tuotteen ominaisuutena sen "tietoturvallisutta". 
Tämä ei tarkoita, että kyseessä on tuoteeen ohjelmiston yksi ominaisuus vaan yleinen "suunnittelu filosofia". Tuote voi sisältää ominaisuuksia, joiden myötä sitä voidaan kutsua voidaan tietoturvalliseksi.

[![](http://img.youtube.com/vi/pIDSK21PE9M/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=pIDSK21PE9M "")

| Ominaisuus | Prioriteetti | Muuta |
| :-: | :-: | :-: |
| [Ominaisuus 1 - Feature 1](pohjat/pohja-ominaisuus.md) | Tärkeä | |
| [Ominaisuus 2](pohjat/pohja-ominaisuus.md) | Tärkeä | |
| [Ominaisuus 3](pohjat/pohja-ominaisuus.md) | Pakollinen | |
| [Ominaisuus 4](pohjat/pohja-ominaisuus.md) | Nice to Have | |
| [Ominaisuus 5](pohjat/pohja-ominaisuus.md) | | |


## Palvelu MockUp-prototyyppi

>Suunnittellun palvelun/ohjelmiston yleinen näkymä kannataa esitellä MockUp-muodossa. Tarkemmin määritellyissä ominaisuuskuvauksissa voi esitellä tarkemmin jotain toimintoa. 
MockUp-kuvaus on hyödyllinen apuväline palvelun tilaajan/toimeksiantajan kanssa käydyissä keskusteluissa.

Kokonaispalvelun MockUp-kuva?

![](https://openclipart.org/image/800px/svg_to_png/236916/1452485143.png&disposition=attachment)


## Hyväksyntätestit

>Kiinnitetään alustavat hyväksyntätestit vaatimuksiin taulukon muodossa.

[![](http://img.youtube.com/vi/EYEc8C57lbo/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=EYEc8C57lbo "")

[![](http://img.youtube.com/vi/F2M93uWWXk8/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=F2M93uWWXk8 "")

>Hyväksyntätesteissä keskitytään yleisesti asiakkaan/loppukäyttäjän näkökulmaan. Tavoitteena on kelpuuttaa, eli validoida , onko tuote asiakkaan toiveiden mukainen ja täyttääkö se asetetut vaatimukset.
Hyväksyntätesteillä voidaan selvittää onko tuote myös riittävän suorituskykyinen, käytettävä tai tietoturvallinen asiakkaiden käyttötarkoitukseen. 


| VaatimusID | Testitapaus | Kuvaus |  |								
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| USE-CASE-007,SYSTEM-REQ-0001,SYSTEM-REQ-0004, SYSTEM-REQ-0012 | [Test Case Id X](Linkki testiin) | Hyväksyntätesti  |
| USE-CASE-017,SYSTEM-REQ-0011,SYSTEM-REQ-0004, SYSTEM-REQ-0012 | [Test Case Id Y](Linkki testiin) | Hyväksyntätesti  |
| USE-CASE-011,USE-CASE-013,SYSTEM-REQ-0204, SYSTEM-REQ-0212 | [Test Case Id Z](Linkki testiin) | Hyväksyntätesti  |
| USE-CASE-002,SYSTEM-REQ-0301,SYSTEM-REQ-0304, SYSTEM-REQ-0312 | [Test Case Id O](Linkki testiin) | Hyväksyntätesti  |

## Alustava julkaisusuunnitelma

[![](http://img.youtube.com/vi/ggFEhR3OZsk/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=ggFEhR3OZsk "")

> Julkaisusuunnitelman visualisoidulla muodolla on helpompi esittää ominaisuuksien julkaisut kehityksen aikanan.
Alla oleva kuva on luotu käyttäen PlantUML-työkalua. Sen avulla on luoto ns. Gantt-kaavio ominaisuuksien julkaisuajankohdista.

**Huomio** Alla oleva julkaisusuunnitelman kuva ei näy oikein vaatimusmäärittelydokumentin verkkojulkaisu-sivulla

>Oletamme, että tuotteessa on muutamia ominaisuuksia, joiden järjestys on mietitty ennakkoon..

```plantuml
Project starts the 2019-5-15
[Version v1.0 EarlyAdopter] Starts 2019-5-15 and ends 2019-7-30 
[Design Phase] Starts 2019-5-15 and ends 2019-6-15
[Feature 1  v 1.0] Starts 2019-5-25 and ends 2019-6-15
[Feature 2  v 1.0] Starts 2019-5-25 and ends 2019-7-1
[Feature 3  v 1.1] Starts 2019-6-15 and ends 2019-7-15
[Feature 4  v 1.1] Starts 2019-6-25 and ends 2019-7-20
[Feature 5  v 2.3] Starts 2019-6-1 and ends 2019-7-21
[Accceptance Testing ] Starts 2019-7-21 and ends 2019-7-23
```

## Julkaistavat tuotekokonaisuudet (Konfiguraatio)

>Tuotteen/ohjelmiston eri ominaisuuksista kehitetään usein eri versioita ja tämä johtaa usein erilaisiin tuotekokonaisuuksiin. Puhutaan ns. tuotekonfiguraatiosta, jonka avulla pyritään kiinnittämään eri 
ohjelmiston ominaisuusversiot yhteen version. 

Seuraavassa taulukossa on esitelty eri versioissa julkaistavat ominaisuudet taulukon muodossa. 


**Julkaisu "EarlyAdopter - Versio 1.0"**

| Ominaisuus | Versio | Testattavissa | Julkaistaan |
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| [Feature 1]() | 1.0 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 2]() | 1.0 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 3]() | 1.1 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 4]() | 1.1 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 5]() | 2.3 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 6]() | 0.9 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 7]() | 1.1 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |

Seuraavassa julkaisussa on mukana muutamia parannettuja ominaisuuksia, jotka ovat kehittyneet eteenpäin. Näistä on valittu sopiva kokonaisuus asiakas julkaisuun.

**Julkaisu "Enhanced - Versio 1.1"**

| Ominaisuus | Versio | Testattavissa | Julkaistaan |
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| [Feature 1]() | 1.1 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 2]() | 1.1 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 3]() | 1.2 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 4]() | 1.4 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 5]() | 2.6 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 6]() | 1.2 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |
| [Feature 7]() | 1.1 | x.y.201z | x+2,y+3.201z |



# Palvelun/ohjelmiston arkkitehtuuri 

>Millainen on tekninen toteutus ja miten eri teknologioita tullaan hyödyntämään. 


## Yleinen sijoittelunäkymä (Deployment diagram )

>Sijoittelunäkyvän avulla voi kuvata miten eri palvelu osat toimivat sen ollessa toiminnassa. 

[![](http://img.youtube.com/vi/tLuiQ9p8RkU/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=tLuiQ9p8RkU "")

### Tietokantakuvaus (Database ER-diagram)

>Tähän esim alustava ER-kaavio

# Testauksen vaatimukset (Testing requirements)

### Testattavuus

>Millaisia asioita on otettava huomioon tuotteen laadunvarmistamisen kannalta?. Kehityksen aikana ohjelmistotuotteeseen on luotava tarvittavat rajapinnat tai työkalu-ohjelmistoja, 
joiden avulla voidaan hallita testikohteena olevaa tuoteversiota. Nämä vaatimukset on kirjattava ajoissa, koska ne vaikuttavat ratkaisevasti tuotteen testausmahdollisuuksiin.
Esimerkkinä voidaan miettiä logien hallintaa, niiden keräämistä, alkutilanteeseen saattamista. 


| Id | Vaatimuksen kuvaus | kategoria | Vastuullinen |
|:-:|:-:|:-:|:-:|
| REQ00x | Vaatimus? | Testattavuus | Kuka vastaa | 
| REQ00x | Vaatimus? | Testattavuus | Kuka vastaa | 
| REQ00x | Vaatimus? | Testattavuus | Kuka vastaa | 
| REQ00x | Vaatimus? | Testattavuus | Kuka vastaa | 
| REQ00x | Vaatimus? | Testattavuus | Kuka vastaa | 


# Tunnistetut riskit ja testikohteet

>Millaisia riskeja liittyy tuoteen kehittämiseen, tuotteen markkinoihin, mahdollisiin kilpailijoihin, resursseihin? Nämä on hyvä tunnistaa alkuvaiheessa 

* Riski -> Testaustarve
* Vaatimus -> Testaustarve

**Työkalu esimerkki**

* SWOT -analyysi?


### Vaatimukset yhtenä listana

[![](http://img.youtube.com/vi/s6v0g1Ut-SY/0.jpg)](http://www.youtube.com/watch?v=s6v0g1Ut-SY "")

>Tähän osaan voidaan linkittää vaatimuslista, josta kaikki tunnistetut vaatimukset löytyvät

* [Linkki vaatimuslistaan](pohjat/vaatimuslista.md)


### Dokumentit, standardit ja lähteet


**Lähteet/Standardit/Suositukset**

| ID | Linkki |  |  
|:-:|:-:|:-:|
| JHS 165 ICT | http://www.jhs-suositukset.fi/c/document_library/get_file?uuid=b8118ad7-8ee4-459a-a12b-f56655e4ab9d&groupId=14 | Vaatimusmäärittely |
| SO 9241-11 | https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ytett%C3%A4vyys  | Käytettävyys | 
| ISO9001 | https://www.sfs.fi/julkaisut_ja_palvelut/tuotteet_valokeilassa/iso_9000_laadunhallinta/iso_9001_2015  | - | 
| - | -  | - |