## KÄYTTÖTAPAUKSEN NIMI esim. Asiakastietojen muutos
## REKISTERÖITYMINEN
Yleiskuvaus Kuvataan lyhyesti mikä on käyttötapauksen tarkoitus/ tehtävä.
Esim. Käyttäjä lisää, muuttaa tai poistaa tietoja
Tämän käyttötapauksen tarkoituksena on kuvata tilannetta, jossa asiakas kirjautuu palveluun ensikertaa.
## Kuva
...
...
@@ -9,55 +8,48 @@ Esim. Käyttäjä lisää, muuttaa tai poistaa tietoja
Alkuperäinen lähde: wikipedia.org
### Laatija **Kirjataan laatijan nimi.**
### Laatija Mirva Tulonen
* Päiväys / Versio Kirjataan laatimispäivä ja versio.
* Prosessi Kuvataan mihin prosessiin käyttötapaus kuuluu.
* Esim. Asiakastietojen käsittelyprosessi.
* 20.2.2018 / 1.0
* Prosessi Asiakkaan rekisteröityminen
### Käyttäjäroolit Kuvataan käyttötapauksen käyttäjäroolit Roolin oikeudet
* rooli 1 esim. käsittelijä Luku- ja kirjoitusoikeudet
* rooli 2 esim. toinen järjestelmä Luku- ja kirjoitusoikeudet
* rooli 3 esim. pääkäyttäjä Kaikki oikeudet
* rooli 1: Asiakas Luku- ja kirjoitusoikeudet
* rooli 2: Järjestelmä Luku- ja kirjoitusoikeudet
* rooli 3: Ylläpitäjä Kaikki oikeudet
### Esitiedot/ehdot
* Kuvataan käyttötapauksen esiehdot, kuten esim. mitä järjestelmä tietää, mitä tietoja järjestelmä tarvitsee, mitä pitää olla tehtynä, mitä käyttötapaus olettaa, missä tilassa järjestelmä on, jotta käyttötapaus voidaan suorittaa.
* Esim. Käsittelijä on kirjautunut järjestelmään omilla tunnuksillaan. Käsittelijä on syöttänyt asiakasnumeron järjestelmään. Järjestelmä on hakenut asiakkaan tiedot asiakastietokannasta ja avannut ne käsittelijälle.
### Käyttötapauksen kuvaus
* 1 Esim. Käsittelijä syöttää ja tallentaa asiakkaan uudet osoitetiedot järjestelmään.
* 2 Esim. Järjestelmä tarkistaa osoitetietojen oikeellisuuden (muodollinen tarkistus).
* 4 Esim. Järjestelmä tallentaa hyväksytyt osoitetiedot kantaan ja ilmoittaa käyttäjälle tietojen tallennuksen onnistumisesta.
* 5
* 1 Asiakas saapuu sivulle ja syöttää kouluta/työpaikaltaan saamat tunnukset kirjautumissivulla
* 2 Järjestelmä tarkistaa tunnusten oikeellisuuden (muodollinen tarkistus) (P1).
* 3 Järjestelmä tallentaa tiedot, tarjoaa asiakkaalle mahdollisuutta muuttaa salasanaa.
* 4 Järjestelmä tallentaa rekisteriinsä kyseisen käyttäjän uuden salasanan.
### Poikkeukset
* P1
* P1
Esim. P1 Järjestelmä ilmoittaa käyttäjälle, että tiedoissa on eroja. Järjestelmä näyttää käyttäjän syöttämät ja yleisrekisterijärjestelmästä saadut tiedot rinnakkain käsittelijän ruudulla.
HUOM! Poikkeukset numeroidaan ja kukin sijoitetaan omaan ”lokeroon” ”, jotta niihin voidaan viitata tekstikuvauksesta.(Esim. P1)
Poikkeukseen kirjoitetaan vain poikkeus, ei tilannetta/käsittelysääntöä, joka johtaa poikkeukseen, ne on kirjoitettu tekstikuvaukseen tai tarvittaessa käsittelysääntöön.
Järjestelmä ei tunnista asiakkaan syöttämää tunnusta/salasanaa oikeaksi. Järjestelmä ilmoittaa tästä asiakkaalle virheviestillä ja palautuu kirjautumissivulle.
Oletusarvoisesti käyttötapauksen suoritus keskeytyy poikkeukseen. Jos ei, siitä on mainittava.
Asiakas voi yrittää kirjautua uudelleen niin monta kertaa kunnes onnistuu.
* P2
### Lopputulos
Kuvataan mikä on käyttötapauksen lopputulos. Esim. Asiakkaan tietoja on päivitetty. Tiedot on tallennettu tietokantaan. Asiakkaalle on lähetetty vahvistus tietojen päivittämisestä.
Muut vaatimukset v1 Kuvataan mitä muita vaatimuksia käyttötapaukselle asetetaan toiminnallisten vaatimusten lisäksi.
Esim. Asiakastietojen haku perustietorekisteristä ei saa kestää yli 25sek.
v2
v3
Asiakas on kirjautunut palveluun ensikertaa, ja voi nyt käyttää palvelua.
### Käyttötiheys Kuvataan, kuinka usein käyttötapausta suoritetaan..
Esim. Muutoksia tehdään n.100/päivässä
Aina kun uusi asiakas rekisteröityy, tiheys voi vaihdella.
### Muuta Kuvataan muita käyttötapaukseen liittyviä oleellisia tietoja, kuten avoimia asioita, viittauksia käytettäviin koodistoihin jne.